Blogs

Tips voor de beginnende hardloper

Beginnen met hardlopen is niet voor iedereen even makkelijk. Als je gewend bent om dagen niks te doen, niet te sporten en op de bank tv te kijken dan vraag je nogal wat van jezelf. Toch ga je al snel merken dat een fitter lichaam en af en toe wat sporten in de week toch ook erg leuk is. Toch moet je weten waar je moet beginnen, je ziet vaak dat mensen die jarenlang niet gesport hebben te hard van start gaan. Dit kan blessures tot gevolg hebben en dit kan de reden zijn dat je het hardlopen niet doorzet.

Materiaal

Allereerst is het belangrijk dat je het goede materiaal in huis hebt, denk hierbij aan hardloopschoenen. Goede hardloopschoenen zijn het allerbelangrijkst, dit verkleint de kans op blessures en maakt het lopen een stuk makkelijker. Het is dan ook niet erg om schoenen te kopen die in eerste oogopslag duur lijken. De juiste kleding is ook belangrijk, nu maakt het in de zomer natuurlijk niet heel veel uit want dat is een korte broek en T-shirt al gauw genoeg. Echter in de winter wanneer het in Nederland koud wordt is het verstandig om thermokleding in huis te hebben. Een stappenteller horloge kan ook goed zijn om aan te schaffen dit omdat de horloge direct jouw resultaten zal meten wat tot extra motivatie kan leiden en het hardlopen nog leuker kan maken.

Opbouwen

Wanneer je eenmaal het juiste materiaal in huis hebt en het zover is dat er echt hardgelopen gaat worden, is het belangrijk dat je altijd begint met een warming-up en het rustig opbouwt en niet direct voor bijvoorbeeld 10 kilometer gaat. Dit zal anders fysieke maar ook mentale problemen kunnen veroorzaken. Mentaal omdat je die 10 kilometer niet vol gaat houden en de kans bestaat dat je boos wordt op jezelf, terwijl dit heel normaal is. Stel haalbare doelen voor jezelf. Rustig opbouwen is de sleutel voor het hardloopsucces, begin met 1 kilometer de eerste anderhalve week, gaat dit goed? Dan loop je de volgende keer 2 kilometer. Wanneer je het rustig opbouwt en je een hardloopschema volgt zal je de progressie merken, niet alleen met conditie maar ook qua gewicht. Dankzij hardlopen vliegen de kilo’s eraf.

Voeding

Wanneer je de keuze hebt gemaakt om gezonder te gaan leven en regelmatig te gaan hardlopen, is het belangrijk dat je ook op je voeding gaat letten. Het heeft natuurlijk geen nut wanneer je gaat hardlopen maar bij thuiskomst een pizza gaat eten. Wanneer je wel op je voeding let, geen tussendoortjes zoals koekjes maar gewoon een normaal ontbijt, lunch en avondeten hebt dan zullen de kilo’s er voor je het weet vanaf zijn.

Metamorfose

Wat het je uiteindelijk oplevert kan je een metamorfose noemen. Je ziet er beter uit want kilo’s minder vinden we al gauw aantrekkelijker in onze samenleving. Je bent fitter, hebt een betere conditie en dit zorgt ervoor dat je meer energie hebt en productiever bent, zo merk je ook verschil op je werk. Dit alles zorgt ervoor dat je beter in je vel zit, je slaapt beter, je bent prettiger in de omgang. Dus pak het hardloopschema erbij en ga de metamorfose aan!